نماز تراویح

 

نماز تراویح




نماز تراویح فقط خاص ماه رمضان است و خواندن آن به جماعت مستحب است و به صورت فرادی نیز صحیح میباشددلیل نامگذاری آن این است که نماز گذاران پس از هر چهار رکعت استراحت کمی می کنند و به آن قیام رمضان نیزگفته میشود .این نماز بیست رکعت است و در تمام شب های رمضان خوانده می شود و پس از خواندن هر دو رکعت سلام داده میشود وقت آن نیز بین عشاو نماز صبح می باشد و قبل از نماز وتر خوانده می شود.


اگر کسی چهار رکعت را با هم بخواند و سپس سلام بدهد صحیح نیست زیرا بر خلاف روش مشروع است باید هنگام گفتن نیت نماز گزار تعیین کند که دو رکعت نماز تراویح یا قیام رمضان می خواند و اگر با نیت نفل مطلق آن را بخواند صحیح نیست.


اصل در مشروعیت نماز تراویح طبق آن چه گذشت


امامان بخاری(37)ومسلم(157)و سایرین از ابو هریره (رضی اللله عنه)روایت کرده اند که پیامبر (صلی علیه و سلم) و فرموده اند :


من قام رمضان إیمانا"واحتسابا"غُفرله ما تقدم من ذنبه


هر کس از روی ایمان و باور و برای رضای خدا نماز تراویح را در شبهای رمضان بگذارد گناهان پیشین وی آمرزیده میشود:


همچنین امامان بخاری(882)ومسلم(761)-لفظ حدیث از مسلم است- از حضرت عایشه رضی الله عنها روایت کرده اند که گفت :


پیامبر (صلی علیه و سلم)شبی در مسجد نماز میخواند مردم به ایشان اقتدا کردند شب بعد هم پیامبر (صلی علیه و سلم)نمازخواند و مردم زیادی جمع شدند سپس دوباره شب سوم-یاچهارم-مردم جمع شدند اما دیگر پیامبر (صلی علیه و سلم) از خانه اش بیرون نیامدند هنگام صبح (به یاران خود) فرمود:


رایت الذی صنعتم فلم یمنعنی من الخروج إلیکم إالاّأنّی خشیت أن تفرض علیکم


جمع شدن و انتظارتان برای آمدنم را دیدم ترسیدم که این نماز بر شما واجب شود و فقط به همین دلیل پیش شما نیامدم و این واقعه در ماه رمضان بود .


امام بخاری(903)از عبدالرحمن بن عبداقاری روایت کرده است که گفت: همراه حضرت عمر بن خطاب در ماه رمضان به مسجد رفتیم مردم به دسته های جداگانه ایستاده بودند و بعضی به تنهایی نماز میخواندند و در جایی دیگر پشت سر مردی گروهی( کمتر از ده نفر) نماز می خواندند سپس حضرت عمر گفت به نظر من اگر همه آنها یک امام واحد داشته باشند بهتراست سپس مردم را جمع نمودند و ابی بن کعب را امام آنان کرد. شب بعد دوباره همراه او به مسجد رفتیم در حالی که همه ی مردم به امام خود اقدا کرده بودند حضرت عمر گفت چه بد عت نیکویی (1)


نمازی که در اخر شب می خوانید بهتر ازنمازی است که در آغاز شب می خوانید ومردم در اول شب اقدام به نماز تراویح می کردند.


هم چنین بیهقی(496/2)وسایرین- با اسناد صحیح-روایت کرده اند که مسلمانان در زمان خلافت حضرت عمر بن خطاب در ماه رمضان بیست رکعت نماز تراویح می خواندند.


امام مالک نیز در کتاب الموطا(115/1)روایت کرده است که مردم در زمان خلافت حضرت عمر در ماه رمضان بیست و سه رکعت نماز تراویح می خواندند بیهقی با جمع بین دو روایت گفته است که آن سه رکعت نماز وتر بوده است.


--------------------------------------------------------------------------


بدعت در لغت عبارت است از آن چه که با تازگی بر خلاف سابق به وجود آمده است در امور دین بدعتی که موافق شرع و تحت قاعده ی استحسان باشد بدعت حسن و مشروع نامیده میشود و اگر مخالف شرع باشد بدعت مذموم و متروک خوانده میشود و اگر مخالف شرع نبوده و در اصول شرعی هم وجود نداشته باشد بدعت مباح است (ا)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 23 خرداد 1395برچسب:نماز تراویح , رمضان و تراویح , رمضان و نماز شب, | 3:23 | نويسنده : ابوعمر |